תפקידו של מפקח בניה

מפקח בניה נחשב לאחד ממקצועות ענף הבניין שדורש השכלה והסמכה מקצועית וכן רישוי מהימן לעסוק בתחום. בארץ יש אלפי מפקחי בניה שחלקם יפעלו בצורה עצמונית וחלקם במסגרת של חברה שמספקת שירותים לכל ענף הבניה.

מפקחי בניה נדרשים לעבור תהליך של רישוי שבמסגרת אותו תהליך יוגדרו סוגי הפרויקטים בהם יתאפשר להם להיות מעורבים ולקחת חלק כמפקחי בניה. בהתאם לזאת, יהיו מפקחים שיורשו לפקח על פרויקטים מסחריים, על תשתיות, על מגדלים וגורדי שחקים כשמנגד, יהיו מפקחי בניה שהרישוי שלהם יאפשר להם לפקח רק על בנייה פרטית ועל בניית בתים משותפים בגובה של שלוש קומות.

מהות תפקידו של מפקח בניה

מפקח בניה הינו כאמור אדם שאמור לפקח על כל ההתנהלות של הפרויקט שנבנה עבור הלקוח. הלקוח יכול להיות אדם פרטי שמעוניין לבנות את הבית שלו או שהוא בכלל איש נדל"ן או יזם, בכל מקרה שיהיה, גם אם הלקוח מגיע מהתחום ויש לו ידע נרחב בתחום, וגם אם אין לו, תידרש עדיין פעולה של פיקוח אחר כל התנהלות הפרויקט והשגחה מקצועית שהדברים מתנהלים בצורה שמותאמת לאינטרסים של הלקוח.

מעורבותם של חברת פיקוח בנייה או מפקח בניה פרטי במסגרת הפרויקט תיקבע בהתאם לשלבי הפרויקט בו משתפים את המפקח ולפי רמת הפיקוח שהוגדרה מראש. כך למשל, יש מקרים בהם המפקח חייב יהיה להימצא רוב הזמן באתר עצמו ועל בסיס יומיומי, בזמן שבמקרים אחרים המפקח יצטרך להגיע רק בנקודות משמעותיות לאורך כל הליך הבניה.

ייצוג מהימן ומכבד של הלקוח 

הדבר העיקרי שכדאי לזכור הוא שמפקח בניה הינו האיש שייצג את הלקוח מול כל שאר הגורמים שלוקחים חלק בפרויקט. לאנשי מקצוע אלה יהיה אינטרס מנוגד לאינטרסים של הלקוח ועל המפקח לדאוג שהאינטרסים של הלקוח הינם האינטרסים החשובים. כך למשל, הקבלן ירצה לחסוך כמה שיותר בעלויות ולכן הוא עשוי לעיתים לעגל פינות או להעדיף קיצורי דרך בפעולה כלשהי, לעשות שימוש בחומר גלם שהוא לא טרי או איכותי מספיק והכל על מנת לנסות לחסוך בעלויות ובזמן עבודה.

עצם נוכחותו של מפקח בניה דברים מהסוג האלה ימנעו והוא זה שאמור לפקח שלא יקרו בכלל ולדאוג שכל אנשי המקצוע מבצעים את עבודתם נאמנה ובהתאם למצופה, עושים שימוש בחומרי גלם איכותיים שתואמים את הסטנדרט ושנקבעו מראש. זאת כמובן לצד רשימה מלאה של פעולות פיקוח שהוא עוד אחראי עליהן.

משמעות בטיחותית

עוד היבט חשוב בכל הגדרת התפקיד של המפקח קשור לבטיחות. מפקח בניה יעבור הליך ארוך של הכשרה כשהוא מתמחה גם במקביל בכל הנושאים שיש להם זיקה לבטיחות בבניה. בין היתר, מפקח הבניה מוודא תמיד כי יש שימוש בחומרי גלם בטיחותיים, חומרים שעומדים בתווי תקן ושיוצרו על ידי החברות המוסמכות ביותר.

כמו כן, הוא דואג כל זמן שהוא נמצא באתר עצמו שכולם עובדים עם הציוד והאבזור שמגן עליהם ועל גופם, על כל מי שנמצא בתוך האתר ועל עוברי האורח שמסתובבים לא רחוק מאתר הבניה. בכל מקרה של אירוע בטיחותי, פרויקט הבניה יכול להיפגע מאוד וכך גם האינטרסים של כל לקוח שיש לו זיקה לפרויקט.

אהבתם? שתפו עם החברים

כללי
עץ ופלא

החלפת ארונות מעץ למתכת – האם זה כדאי?

עולם העץ הוא עשיר ומגוון ושופע אופציות לריהוט, ריצוף ושדרוג החלל. לעץ תכונות מרשימות בהחלט, שהופכות אותו לנחשק במיוחד במצבים רבים. עם זאת, יש מקומות

Scroll to Top
שניקח מידות?
כדי שתוכלו לקבל מאיתנו הצעת מחיר במיוחד עבורכם, אנו נצטרך שתמלאו את הטופס הזה במלואו.
כתובת מגורים
פרטים אישיים
דילוג לתוכן